En bit av text från intervjun av Ann-Lis Enlund. Och lite extramaterial som inte visats eller finns i boken.

Norrköping. Tycker om att fånga en
rörelse och inspireras av djur och människor. Arbetar helst i torrnål på koppar,
etsning och flatbitning.

Bild på Ann-Lis Enlund och Susanne Idervall.

Bilden är tagen i Ann-Lis verkstad och ateljé. Här visar Ann-Lis vissa problem som kan dyka upp vid tryckning av en flatbiten plåt.

Ann-Lis överför sina snabbskisser genom
att teckna direkt i kopparplåten. För det mesta vill hon skapa en rörelse. Att
vara på väg någonstans. Att hoppa eller befinna sig i en känsla av ovisshet.
Hennes bilder ska gärna föreställa något, men kanske inte något helt välbekant.
Något som sker utan en säker utgång. Något som man inte vet i förväg. Vad
händer i nästa ögonblick? Det vill hon gärna att betraktaren frågar sig inför
hennes bilder.

Bilden: Ann-Lis beskriver ett moment.

Ett av de
grafiska bladen visar en flicka i en gunga. Tekniken är torrnål. Flickans
rörelser i motivet upplevs som lätt och luftigt skissade i plåten. Att arbeta
med torrnål i en kopparplåt är dock inte så lättbearbetat som det ristade
resultatet uppvisar. Det erfordras viss styrka i händerna.

“Ibland kämpar och kämpar man – gör ett antal etsningar, och sedan gör man ett misstag som gör bilden”

Hennes verkstad har
all nödvändig utrustning som värmeplatta, glaspalett,
tarlatantrasor och verktyg. Men var finns syrabadet som hon gör till sina etsningar?

– I tvättstugan
såklart, avslutar Ann-Lis.